Jak zrobić małpkę na komputerze

Jak zrobić małpkę na komputerze

Wcześniej naukowcy ustanowili światowy rekord w pisaniu na maszynie za pomocą umysłu, ale teraz bioinżynierowie ze Stanford wzięli tort z nowym rekordem w pisaniu na maszynie za pomocą mózgu. Ich wynalazek jest znany jako żywy komputer, a oni planują wykorzystać technologię do zainstalowania komputerów w ogrodach zoologicznych w całej Europie.

Firma, której założycielem jest Elon Musk, użyła maleńkich przewodów, aby podłączyć chip do mózgu małpy. Chip był zaprogramowany tak, aby reagował na ruchy małpy, a oprogramowanie, które prowadziło system, miało za zadanie tłumaczyć dane na intencję małpy. Wykorzystując algorytmy uczenia maszynowego, badacze byli w stanie rozpoznać wzorce w strumieniu danych i rozszyfrować, co małpa próbowała zrobić.

Eksperyment był częścią projektu Vivaria, który jest badaniem życia zwierzęcego i sztucznego. Projekt jest finansowany przez Arts Council i rząd brytyjski, a jego celem jest pokazanie różnic między zwierzętami i maszynami. Ten konkretny projekt miał na celu tak zwane vivaria – zbadanie, jak żywy mózg funkcjonowałby w dynamicznym środowisku. Projekt Vivaria planuje zainstalowanie komputerów w ogrodach zoologicznych, aby zobaczyć, jak zwierzęta reagują na tego rodzaju technologię.

Naukowcy umieścili elektrody w mózgach trzech małp, a zespół badaczy z Plymouth University wszczepił również elektrody w mózgi czterech szczurów. Następnie poproszono zwierzęta o poruszanie umysłem kursora na ekranie komputera. Każdy z testów polegał na tym, że małpy w każdej próbie wybierały jeden z dwóch celów wizualnych. Następnie były one nagradzane sokiem, gdy osiągnęły cel.

Chociaż twierdzenie, że małpa jako pierwsza pisała na maszynie było nieco naciągane, pokazało, że algorytmy uczenia maszynowego, które przeprowadziły test, były w stanie dokładnie wykryć wzór w strumieniu danych i przetłumaczyć go na intencję małpy. Był to pierwszy raz, kiedy naukowcy z powodzeniem zidentyfikowali rodzaj wzorów, które produkowałby mózg małpy.

Ponadto naukowcy stwierdzili, że kursor płynnie przechodził od jednego celu do następnego. Był to krok naprzód w stosunku do poprzednich eksperymentów, w których mierzono jedynie aktywność elektryczną neuronów małpy. Badacze uważają, że zdolność do poruszania kursorem na komputerze jest oznaką poprawy zdolności motorycznych. Spekulują, że małpy mogły kontrolować swoje ramię tylko w jednym wymiarze i że mogły się rozproszyć przez inne rzeczy.

Badania miały również na celu sprawdzenie teorii, że Szekspir napisał Sonet 3 w ciągu pięciu lat. W rzeczywistości badacze obliczyli, że napisanie wiersza zajęłoby 10 małpom makakom co najmniej pięć lat. Okazuje się, że małpy były nie tylko szybsze, ale i bardziej złożone niż generatory losowe. Zespół badaczy połączył w sieć mózgi wielu zwierząt i stworzył “supermózg”, który można było kontrolować.

Ostatecznie interfejs mózg-komputer, który małpy wykorzystały w teście, okazał się najbardziej imponujący, a wyniki Projektu Vivaria pokazały, że zwierzęta były bardziej zdolne niż wcześniej sądzono. Ponieważ projekt Vivaria kontynuuje badania nad różnicami między zwierzęciem a maszyną, naukowcy mają nadzieję, że system będzie można wykorzystać do pomocy osobom z zaburzeniami komunikacji.

Podobne tematy

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *