Wygląd dokumentu, niezależnie od tego, czy jest to praca pisemna, czy dokumentacja techniczna, ma duży wpływ na sposób, w jaki czytelnicy interpretują i rozumieją informacje. Oprócz zapewnienia profesjonalnego wyglądu, formatowanie może pomóc czytelnikowi zlokalizować sekcje lub kluczowe słowa, podkreślić idee i ułatwić nawigację w dokumencie.
Formatowanie jest kluczową częścią procesu pisania, ale może być również wyzwaniem. Zwłaszcza podczas pracy z wieloma członkami zespołu może być trudno utrzymać spójny styl w całym dokumencie i zachować konsekwencję w stosowanych elementach formatowania.
Aby uniknąć tych problemów, dobrym pomysłem jest ustawienie szablonu, którego można używać dla wszystkich dokumentów. Dzięki temu Twoje dokumenty będą miały spójny wygląd i sposób działania.
Microsoft Word posiada wiele wbudowanych stylów, które możesz wybrać i zastosować do swojego dokumentu w trakcie jego tworzenia. Style te posiadają szereg predefiniowanych funkcji formatowania, które można dostosować do konkretnych potrzeb.
Możesz również tworzyć własne formaty niestandardowe, jeśli masz konkretne potrzeby dotyczące sposobu wyświetlania liczby lub tekstu. Na przykład, możesz chcieć wyświetlić procenty jako liczby całkowite lub ułamki z różnymi cyframi w zależności od wartości. Aby to zrobić, możesz użyć kodów formatu, które mapują ciąg znaków na wartość numeryczną.
Niestandardowy kod formatu może zawierać 1 lub 2 sekcje, ale pierwsza sekcja będzie używana dla liczb dodatnich i zer, a druga dla liczb ujemnych. Możesz ukryć zera i wartości ujemne, pomijając jedną z odpowiednich sekcji kodu. Aby to zrobić, wpisz średnik po odpowiedniej sekcji kodu.
Alternatywnie możesz użyć formatu #, aby pokazać nieznaczące zera. Ten kod wyświetli liczbę jako 0,25, chyba że podasz inny kod formatu zawierający znak minus, wtedy wyświetli się ona jako -0,525.
Excel ma 4 podstawowe symbole miejsc, których możesz użyć w swoim niestandardowym formacie. Są to 0,0, #, 0,00 i #,00.
Aby ustawić kod formatu niestandardowego dla liczb, możesz skorzystać z okna dialogowego Formatuj komórki. Po wybraniu formatu można wybrać zastosowanie tego formatu do wszystkich komórek w dokumencie lub tylko do określonych komórek. Aby zastosować format niestandardowy do określonych komórek, otwórz komórkę, w której chcesz zastosować kod formatu, i kliknij przycisk Formatuj komórki.
Następnie w kodzie formatu wpisz odpowiedni kod dla liczby, którą chcesz zmienić. Na przykład, aby zmienić liczbę 0,5 na -0,525, wpisz w kodzie formatu znak #. Możesz również wpisać spację przed otwierającym cytatem lub po zamykającym cytacie, aby wskazać miejsce, w którym po liczbie powinien następować tekst.
W niestandardowym kodzie formatu można również zawrzeć dodatkowy tekst, wpisując tekst ujęty w cudzysłów w 4 części kodu. Na przykład, aby wyświetlić procent 25% jako liczbę całkowitą, wpisz # w kodzie formatu przed lub po symbolu zastępczym tekstu (@). Możesz również wprowadzić znak dolara ($), używając tego kodu w odpowiednich przypadkach.
Podobne tematy